Stavba je součástí vnitrostátního III. tranzitního železničního koridoru – západní část
Účelem stavby je dosažení vyšších technických parametrů, vč. zkrácení jízdní doby vlaků, zvýšení bezpečnosti i komfortu pro cestující a snížení vlivů železn. dopravy na obyvatelstvo
Modernizace se týká obnovy železničního svršku a rámci akce byly postaveny nové, nebo rekonstruovány současné mosty a propustky – první část přednášky
Hlavním stavebním objektem na uvedeném úseku je tunel Ejpovice vedený pod vrchem Chlum ( 416 m. n. m. – Rokycanská pahorkatina ) – druhá část přednášky
Investor: Státní fond dopravní infrastruktury, spolufinancování z prostředků Evropské unie
Objednatel: Ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Zhotovitel: Sdružení Metrostav a.s. a Subterra a.s.
Projektant: SUDOP Praha a.s.
Doba výstavby: 2013 -2018
Celková délka úseku: 20,237 km, po dokončení 14,147 km, tj. zkrácení 6,1 km
Časová úspora: 9 minut
Traťová rychlost po modernizaci: 120 – 160 km/h, současnost je 80 km/h
Modernizovaný úsek Rokycany – Plzeň v úseku 88 km – 108 km
Mosty – celkem 18 objektů (nové nebo oprava)
Tunel Ejpovice: 2x 4,150 km, 2x jednokolejné tubusy
Modernizace trati Rokycany – Plzeň, situace projektu
Železniční most (v blízkosti žst. Ejpovice) SO 303807 v km 92,957 a SO 313802 v km 93,075
Železniční most – podchod SO 313806 v km 93,191
Železniční propustky
Železniční most u obce Kyšice SO 323801 v km 94,375
Silniční most u obce Kyšice SO 323804 v km 94,920 (přeložka komunikace)
Železniční most s podjezdem pro cyklostezku (výjezdový portál) SO 323806 v km 100,182
Opěrná zeď Plzeň Doubravka u výjezdového portálu Chlum
Železniční most – Potoční ul. SO 323809 v km 106,592
Železniční most a podchod pro pěší – Mohylova ul. SO 333803
Železniční most a podchod – Mohylova ul. SO 333803
Železniční most – Úslava (SO 333805 v km 108,120)
Tunely Ejpovice – portál Homolka (SO 323822-23)
Tunely Ejpovice, portál Homolka
Tunely Ejpovice – portál Chlum (SO 323826-27) prorážka severní trouby
Tunely Ejpovice – Invert – betonáž dna tunelu
Tunely Ejpovice – propojky tunelu, lamely – tzv. „garáže“ pro TBM
Modernizace trati Rokycany – Plzeň
Hlavní použité třídy betonu
C 8/10 X0, S1 – dno tunelu – Invert
C 12/15 X0, S3/S4 – podkladní betony
C 16/20 X0, XC1, S3/S4 – deska v tunelu, aj.
C 25/30 XC2, S3/S4 – základy mostní konstrukce, aj.
Výhodou je trvanlivost a pevnost betonu – ve zkratce srovnatelné počáteční náklady, nižší náklady na opravy a údržbu, odstranění vyježděných kolejí, snížení hlukové zátěže, vyšší světlost povrchu, lepší brzdné vlastnosti, nižší emise ze spotřeby paliv.
Výhodou je tuhost betonové desky umožňující rozložit vysoké zatížení, dále odolný povrch např. k ropným produktům, rovněž odolnost vůči povětrnostním vlivům, teplotním výkyvům posypovým solích apod. Významná je odolnost vůči koncentrovanému statické zatížení - vysokozdvižné vozíky, skladovací kontejnery.
Výhodou je světlost a odrazivost betonového povrchu je základního bezpečnostního prvku pro uživatele ať již při cestě do práce nebo při odpočinku. Možnost instalace zpomalovacích povrchů před zatáčkami, pokládka malých finišery, oddělení od silniční dopravy, atraktivita volnočasového využití.