Dálnice a silnice
Historie výstavby 60. a 70. let, přední technologie v Evropě
- Beton byl pokládán v jedné vrstvě tloušťky 24 cm, spáry se prováděly jako úzké řezané, bez trnů a kotev, jen v některých úsecích byla podélná spára vytvářena pomocí vkládané pryžové vložky (od tohoto řešení se brzy ustoupilo)
- CB kryt se až na malé výjimky pokládal na asfaltovou mezivrstvu tl. 4 cm, pod kterou byla podkladní vrstva ze stabilizace cementem tl. 24 cm. Spáry řezány jako úzké, tl. 3 mm. Ty zůstávaly bez jakéhokoliv utěsnění po dobu provozu 20 i více let. Tato technologie výstavby CB krytů se využívala v ČR až do roku 1993.
- Od roku 1995 byla zahájena výstavba CB krytů technologií dvouvrstvé betonáže (mokrá do mokré) s vkládáním trnů a kotev do spár a s pečlivým utěsňováním spár proti vnikání vody a solanky
Základní technologie CBK
Spojitě nevyztužená cementobetonová deska (JPCP)
- Technologie používaná v ČR od roku 1995
- Dvouvrstvá betonáž (mokrá do mokré)
- V průběhu betonáže jsou v příčném směru vkládány kluzné trny, v podélném pak kotvy pro zamezení výškového posunu jednotlivých desek
- Následně jsou (nad trny a kotvami) vyřezány příčné a podélné spáry
- Tyto spáry jsou pak utěsněny
Spojitě vyztužená cementobetonová deska (CRPC)
- Bezespárá technologie
- Technologie od 70-tých let používána v USA, Kanadě, Austrálii, v Evropě pak v Belgii, Holandsku a Francii
- Není v současnosti v ČR technologicky podrobně řešena/rozpracována v platných ČSN, TP nebo TKP
- TKP (kapitola 6) připouští provádění vyztužených desek jen při zvláštních požadavcích
- Použito např. ve Strahovském tunelu
Předpjatá cementobetonová deska (CRPC)
Základní výhody a nevýhody CB krytů
Pohled z hlediska správce komunikace
Hlavní výhody CB krytu
- Delší životnost bez nutnosti oprav (v případě dodržení kvality)
- Nižší náklady na provoz a údržbu
- Menší počet uzavírek po dobu životnosti krytu
Hlavní nevýhody CB krytu
- Složitější technologie oprav
- Delší doba trvání oprav
Pohled z hlediska uživatele komunikace
Hlavní výhody CB krytu
- Zaručení dobrých protismykových vlastností
- Větší bezpečnost jízdy (především za deště – nejsou vytvořeny koleje jako na většině vozovek s AB krytem)
- Světlý povrch – lepší viditelnost
- Nižší spotřeba paliva
Hlavní nevýhody CB krytu
- Hlučnost (závisí na použité textuře povrchu)
- Schůdky na spárách (nejsou v případě nově používaných kotvených spár)
Porovnání celkových ročních nákladů u vozovek s AB a CB krytem
Porovnání celkových nákladů (Kč/m2) u staveb 023 a 024 Hustopeče – Hranice, stáří 32 let. Zdroj: ŘSD
Výhody
Vlastnosti, které je nutno zlepšovat
Porovnání AB a CBK v rámci životního cyklu
Pozn.: Ve fázi výstavby má větší dopady na životní prostředí (CO2) betonová vozovka, ve fázi vlastního provozu pak vozovka asfaltová. Po dobu celé životnosti jsou dopady srovnatelné. Jsou však zanedbatelné vzhledem k dopravnímu provozu
Porovnání AB a CBK
Betonové vozovky mají tuhý povrch a tím i nižší valivý odpor ve srovnání s vozovkami z jiných materiálů. Studie, které jsou k dispozici pro nákladní automobily, prokázaly, že se jedná o úsporu 4,5 litru paliva na 1000 km. To má za následek snížení emisí CO2 na 100.000 km okolo 1200 kg a úsporu pohonných hmot 450 litrů nafty.
Volba technologie vozovek
Základní priority při budování dopravní infrastruktury
- Hospodárnost
- Udržitelnost
- Komfort, bezpečnost, technologie
Porovnání a souhrnné zhodnocení konstrukce vozovek
- Životnost vozovky
- Plánované dopravní zatížení
- Geologické a klimatické vlivy
- Následná údržba, opravy a rekonstrukce
Analýza konstrukčního řešení (systematické třídění výhod a nevýhod)
Metodický pokyn MD ČR – Ostatní případy: Všude tam, kde je vysoká intenzita dopravy a hrozí riziko vývoje trvalých deformací (stání před křižovatkami, okružní křižovatky, zastávky hromadné dopravy, odstavná parkoviště nákladních vozidel), je za normálních okolností výhodné použít CB kryt
Metodický pokyn MD
- Hlavním kritériem je třída dopravního zatížení (plánovaný počet těžkých nákladních vozidel – TNV)
- Při TNVk mezi 3500 až 7500 je prostor pro soutěž mezi oběma technologiemi
- Při TNVk vyšším než 7500 má být dle následujícího obrázku za normálních oékolností vybrána vozovka s CB krytem
TNVk je průměrná denní intenzita těžkých nákladních vozidel (TNV) pro všechny jízdní pruhy v návrhovém období. Dle ČN 73 6114 a TP 170 odpovídá třída dopravního zatížení S více než 7500 TNVk; I = 3501-7500 a II = 1501-3500 TNVk
Analýza konstrukčního řešení a hlediska pro výběr technologie
V tabulce je uveden přehled 17 základních hledisek, která by neměla být opomenuta při výběru vhodné konstrukce vozovky. Použijí se vždy jen relevantní hlediska (týká se zejména bodů 2 – 5)
Technické normy a předpisy
Základní předpisy MD ČR
- TKP 1 Všeobecně
- TKP kap. 6: Cementobetonový kryt (obsahuje požadavky při výstavbě, opravách a údržbě vozovek s CB krytem)
- TP 170: Navrhování vozovek pozemních komunikací
- TP 92: Navrhování údržby a oprav vozovek s cementobetonovým krytem
- TP 137: Vyloučení alkalické reakce kameniva v betonu na stavbách pozemních komunikací
- Metodický pokyn Ministerstva dopravy: Zásady pro hodnocení výhod a nevýhod asfaltových a cementobetonových technologií z hlediska jejich použití na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy, CDV, 2010
Základní normy
- ČSN 73 6123-1: Stavba vozovek – Cementobetonové kryty – Část 1: Provádění a kontrola shody
- ČSN 73 6114: Vozovky pozemních komunikací. Základní ustanovení pro navrhování
- ČSN EN 206+A1: Beton – Specifikace, vlastnosti, výroba a shoda
- ČSN EN 13877-1: Cementobetonové kryty – Část 1: Materiály
- ČSN EN 13877-2: Cementobetonové kryty – Část 2: Funkční požadavky
- ČSN EN 13877-3: Cementobetonové kryty – Část 3: Specifikace pro kluzné trny
- ČSN EN 14188-1: Zálivky a vložky do spár: Specifikace pro zálivky za horka
- ČSN EN 14188-3: Zálivky a vložky do spár: Specifikace pro těsnící profily do spár
- ČSN 73 6177: Měření a hodnocení protismykových vlastností povrchů vozovek
Druhy CBK v závislosti na třídě dopravního zatížení
Druhy CBK – požadované vlastnosti
FT1 hmotnost odpadu po 28 cyklech ⌀ 1000 g/m2, bez žádného jednotlivého výsledku > 1500 g/m2
FT2 hmotnost odpadu po 56 cyklech ⌀ 1000 g/m2, bez žádného jednotlivého výsledku > 1500 g/m3, po 28 cyklech ⌀ 500 g/m2
Spojitě nevyzužený CBK – konstrukční schéma
Typická konstrukce vozovky s CB krytem v ČR podle TP 170 (katalogový list D0-T-1 pro třídu dopravního zatížení I)
Konstrukční skladby vozovek s CB krytem
Schéma konstrukce vozovky s CB krytem podle TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací (katalogový list D0-T-1 pro třídu dopravního zatížení S, I, II a III)
Příčné uspořádání komunikace návrhové kategorie R 25,5
Vzorový list komunikace návrhové kategorie R 25,5 podle VL1 Vozovky a krajnice, odbor pozemních komunikací MD ČR
Pokládka CB krytu
Řezání spár
Povrchy CB krytů
Nové příležitosti
Nové technologie
- RCC (válcované betony)
- Kompozitní systémy (RCC + krycí AB vrstva)
- White topping
- Tenké betonové desky
Rozvoj trhu s novými technologiemi
- Zvýšení podílu vozovek s CB kryty
- Nahradit asfalt tam, kde je to možné a ekonomicky odůvodněné
- Rozšíření možností pro uplatnění CB krytů:
- Účelové komunikace (zatěžované)
- Parkoviště a průmyslové plochy
- Okružní křižovatky
- Cyklostezky
- Tramvajové pásy
- Autobusové zastávky, brzdné zóny